16 maj 2007

Eliten kom till byn.

Det blev lite speedway i tidsags kväll för min del. Man hamnade på vallen bland polarna som vanligt men för ovanlighetens skull så hade jag ingen med mig i bilen. Så ett besök i depån efteråt fick det bli när det inte var så brottom. Inte mindre än fyra GP förare från sista GP tävlingen fanns på plats när Kaparna hade hemmamatch i Gislaved. Konstigt men så var det.







En av dessa fyra var Tomasz Gollob. En ikon i mina ögon sett. Han kan åka speedway om han vill. Och stilfullt och snyggt åker han med. Så kameran åkte ju fram direkt förstås. Som vanligt så är det ju han själv som mekar och när jag kom ner tio min efter matchen så var två cyklar rivna redan. Motorer packades och allt lades i bussen.

Rätt kul och gå där i depån och se hur vardagen ser ut för dessa grabbar. Klockan var 21.30, förare sprang iväg för en dusch, mekaniker lastade bussana. Rutinerna finns där. Sedan kan man ju bara tänka var det bär hän under natten. Polen, England, Danmark???



Bjarne Pedersen var en annan av stjärnorna. Teambussarna är oftast inte större än så här trots att de har 3-4 cyklar med sig.

Speedway blev det som synes trots mörka moln. Det hade varit regnfritt hela dagen ända tills jag satte mig i bilen utanför bankomaten innan avfärd. Det höll i sig på vägen men släppte lagom tills det skulle börja. Typiskt Lejonväder det. Det håller ju alltid borta någon från läktarna. Man vet ju inte om det blir något av.

61-34 slutade det i Västervikfavör kanske man skall skriva med. En inte allt för spännande tävling men att det var bättre klass denna kväll såg man på att det går ju köra om både på yttern och innern.

Inga kommentarer: