26 januari 2010

Miraklet i Gislerinken.

Stor rubrik men det var nästan så eller så är det så enkelt att man skall spela fullt ut i 60 minuter. Det gjorde GSK i söndags när man 5-4 slog Kristianstad och cashade in fjärde raka vinsten.

GSK målen gjordes av Bystedt, Wirll, Näslund, Backhoffa, Ahlqvist.

Matchen - en fantastiskt rolig match med ett lika fantastiskt slut blev det vi fick uppleva. GSK tog ledningen och Kik kom ikapp gånger två och sista minuten var nog den längsta minut jag någonsin upplevt i Gislerinken.

GSK leder med 4-3 i sista akten och spelar behärskat och har full koll på Kristianstad. Men det räcker inte när Arash Sätterman dömer. Han har ingen koll på för med 1.09 kvar av matchen höjer han armen för den mest märkliga utvisning. Stackars Jönsson hade bara att åka och sätta sig. En annan som fick sätta sig var skånemålisen då Ljusteräng toppade. 21 sekunder senare sitter kvitteringen. Ridå ner. Motarbetade igen och så jäkla orättvist kändes det som. Men 48 sekunder kvar. GSK till full attack då skåningarna troligen kände sig feta och fina och på de närmaste 43 sekunderna räkande jag det till att vi fick iväg två avslut från blå plus två dump mot mål. Och vet ni vad?!? Sista dumpet Ahlqvist stod för letade sig in via målisen Jönsson in i kassen. De flesta av de 435 i publiken jublar, hoppar, dasar, skriker och jag vet inte vad. Själv hoppade jag på fläcken en bra stund av glädje och bara skrek rakt ut. Äntligen lite rättvisa. De sista fem sekunderna klarar vi av och spelarna skall in och gratta Lindberg. Då kör en Kik spelare över hjälten och värsta fighten bryter ut. Den som får tag i skåningen först är Bystedt som får in ett par smällar på han. Båda får var sin femma till sist. Men högen av spelare i fighten var stor.

Att den sista minuten var den längsta någonsin var bara det att när de kvitterade så vägrade man tro på det efter en sådan match GSK gjort. Man bara stod som en fågelholk. I en normal match hade ju tiden bara runnit ut. Men nu hände bra mycke och på bara 48 sekunder. Men det bästa av allt var att rättvisan finns. Den kom till oss och nu vet vi att den verkligen finns.

Sätterman gav Kik ett pp i första och ett i andra. Utöver det kom deras andra mål i en avvaktande utvisning. Vi fick spela i 50 minuter innan han hittade en Kik utvisning. Övrigt han tog var en av varje två gånger plus fighten. Kan bara skriva att det fanns gott om läge att plocka ut skåningar betydligt tidigare än efter 50 minuter. Värst var när Näslund höll på att bryta nacken i planket då han blev inkörd med huvudet före. Inte undra på att man blev sne när han skulle börja plocka i minut 58. En genomrutten insats av Arash denna gång tycker jag.

Vad tålmodiga ni är - tisdag kväll och söndagsreferat först nu. Ni är snälla ni.

När Ahlqvist satte pucken var nog det närmaste en religiös upplevelse jag kommit. När matchen var slut var jag tvungen att sätta mig på stenläktaren en stund och vila lite. Behövde få hjärtat på plats igen.

Så här i efterhand är nog detta en av de mest underhållande matcherna jag beskådat i rinken ever under mina tjugo år som stammis.

Tur det blev lite uppehåll så man kan njuta riktigt ordentligt av segern. Tycker man gått och bara smilat så här i början av veckan. Det räcker liksom....

Fortsätt njut GSK:are, fortsätt njut.

Inga kommentarer: