03 december 2007

Manne igen.

Manne kom upp till diskussion på jobbarasten idag och jag sa att han är väl döv. Nä blev svaret. Så jag får be Manne om ursäkt att jag kallade han döv. Själv kom jag bara ihåg han från ett gammalt barnprogram. Då var det teckenspråk som gällde minns jag.

Därför nu när man hamnade vid datorn så fick det bli en Wikipediasök på Manne. Helt ute och cyklade var jag ej.

Manne ledde på 1970-talet ett barnprogram i Sveriges Television. Programmet var riktat både mot hörande och hörselskadade/döva barn, och Manne tecknade därför sina repliker samtidigt som han uttalade dem.

Bland de attiraljer som förekom i programmet var en sorts träningscykel placerad framför en kuliss på duk som rullade fram i bakgrunden medan Manne cyklade i förgrunden, detta för att ge illusionen att Manne for fram genom ett tecknat landskap.

Kommer ni ihåg programmet? Länge sedan nu, så förklarligt att det är lite dimmigt i pallet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är han döv eller inte?Väntar otåligt på detta svar.

#50

Anonym sa...

Skit i det, tråkig var han i alla fall.

//anders

# 72 Mårten sa...

#50

"Manne tecknade därför sina repliker samtidigt som han uttalade dem."

Allt enligt wikipedia. Jag tolkar det som att han hör!?!

Anders

Håller med. Ett jäkla tecknande om en banan. Men man var inte så gammal då.

Må väl!